Philip Mortelmans

Uniek. Dat is het minste wat je kunt zeggen van deze grandioze villa te midden van de natuur. Uniek qua materiaalkeuze, ligging en ontwerp. Hier komen architect Philip Mortelmans van M2 Architecten en zijn gezin graag thuis.

Tekst Bo Bogaert – Fotografie Hendrik Biegs

Jarenlang woonden Philip Mortelmans en Katrien Warmenbol, beiden architect en oprichters van architectenbureau M2 Architecten, in een klein appartementje in Deurne. “Het was er niet groter dan zestig vierkante meter”, herinnert Philip zich. “Onze keuken was echt mini. We noemden het al lachend het vierkante-meter-keukentje.” Na lang rondkijken en heel wat geduld, krijgt het koppel de kans om het domein ‘De Pont’ in Schilde te kopen. “Mijn grootmoeder woonde in Schilde en bij haar bezoek gaan, voelde altijd aan als vakantie. Als we ooit zouden bouwen, dan moest het in Schilde zijn.”

Authenticiteit en patine

Op het domein, dat 15 ha beslaat en vooral uit weilanden bestaat, was de oorspronkelijke vierkantshoeve uit 1870 nog aanwezig. Een hevige brand en verschillende verbouwingen later, stond deze er vervallen en charmeloos bij. Toch besliste Philip ze niet volledig met de grond gelijk te maken. De kern van de nieuwe woning is gebouwd op de vestigingen van de hoeve. Een aantal van de oorspronkelijke muren werd opnieuw opgetrokken en vormde de basis van het ontwerp. In de zit- en tv-ruimte bijvoorbeeld, zijn de oude muren zichtbaar. “Ik vond het belangrijk om een stukje historiek van de plek in de woning in te bedden. Het authentieke metselwerk geeft de woning een patine die je met moderne materialen op geen enkele manier verkrijgt.”

Natuur als inspiratie

Voor de materiaalkeuze van de woning liet Philip zich volledig leiden door de omgeving. “Ik heb getracht de patine van de natuur naar binnen te trekken. De donkere sokkel van de woning bestaat uit roestbruine Portugese breuksteen die de link maakt naar de boombasten van de beuken en eiken in het nabijgelegen bos. De lichtere bovenbouw bestaat uit Indische zandsteen. Deze natuursteen heeft dezelfde kleur als de helmtakjes van het riet in de omliggende weiden. Door de seizoenen heen is de woning in harmonie mat de natuur.” Om maximaal van die natuur te kunnen genieten, stijgt het gelijkvloers een meter uit boven het maaiveld. Helemaal rondom hebben de bewoners een magnifiek uitzicht op de velden, grachten, bossen, akkers waar hazen, reeën, vossen, uilen… vrij spel hebben. De tuin werd dan ook bewust zo landschappelijk mogelijk gehouden.

Ramen, ramen en nog eens ramen

Een gezin met vier opgroeiende kinderen, dat vraag natuurlijk om wel wat ruimte. De rechterkant van de bovenverdieping is dan ook volledig voor hen voorbehouden met vier slaapkamers en twee badkamers. Links bevindt zich de masterbedroom met badkamer en daartussen een thuiskantoor voor Katrien die zowel de boekhouding, administratie, HR van de zaak als het huishouden voor haar rekening neemt. Gezien de fantastische locatie en de afwezigheid van buren, is het evident dat Philip zoveel mogelijk grote raampartijen in het ontwerp integreerde. “De achtergevel is zuidoost georiënteerd. Zodra we wakker worden, zien we de zon opkomen. ’s Middags bevindt de zon zich dan weer langs de zij- en voorgevel waardoor we heel veel licht kunnen trekken zonder last te hebben van oververhitting.” Behalve voor de lichtinval zijn die grote ramen ook belangrijk voor de zichtassen. “In welke ruimte je ook staat en in welke richting je ook kijkt, nergens botst je blik op een muur. Werkelijk overal heb je een weids zicht op de groene omgeving. Dat creëert een bijzonder gevoel.”

Overdekte buitenruimte

De leefkeuken vormt het scharnierpunt van de woning. Om het rechtstreeks contact met de natuur te maximaliseren, ligt er voor de keuken geen buitenterras. Zo lijkt het alsof binnen en buiten één zijn. “Toch is de keuken niet de belangrijkste, noch de meest gebruikte ruimte”, vertelt Philip. “Die eer is weggelegd voor het overdekte terras aan het zwembad. Hier zitten we heel vaak: om de krant te lezen, samen te dineren, te praten of gewoon wat in het vuur te staren. De open haard is ingewerkt in de Portugese breuksteen. Die neemt de warmte heel goed op en geeft die ’s avonds traag terug af. Dat maakt het hier heerlijk zitten.”

Mix van antiek en modern

Doorheen de hele woning gebruikte Philip slechts vier materialen gebruikt: staal, afrormosia, Indische zandsteen en Portugese breuksteen. Die uniformiteit versterkt de betrokkenheid van elke ruimte. Voor de rest bestaat het interieur uit een mix van antieke stukken en moderne elementen. “Ik hou er wel van om het contrast op te zoeken. Authentieke elementen zijn een verrijking voor het interieur. Zij geven het huis een bepaalde charme die je niet verkrijgt met cleane meubels.” Wat zeker in het oog springt zijn de opgezette dieren en trofeeën aan de muren. Die schoot Philip niet zelf. “Als architect haal ik heel veel inspiratie uit de natuur en de architectuur van de natuur. Die dieren intrigeren me. Ze laten me stilstaan bij het kleurenpalet en al het mooie van de natuur.”